Het gebeurt in dorpen nog vaak, dat je bij bekenden via de achterdeur naar binnen loopt. Hier bij mij in de stad heb ik geen achterdeur, maar na 1 belletje laat ik je (als ik je aardig vind en je goede bedoelingen hebt) graag binnen ;-)
En als ik dit nu door vertaal naar contact om de zorg voor Lisse goed te willen organiseren. Wat is dan gewoon?Wat betekent het als je aanklopt bij een ziekenhuis, de huisarts of een andere organisatie als professional óf als ouder/ patiënt?
In mijn werkende leven als o.a. persoonlijk begeleider bij Cordaan, consulent bij MEE Samen (vroeger in Deventer) of als copiloot bij gezinnen met een kind met een ZEVMB (Jouwmetgezel.nl) waren achterdeuren vrij gangbaar wanneer ik samen wilde werken of afstemmen met andere betrokken professionals. Toegang tot mailadressen, 06 nummers, groepsmailboxen en andere contactgegevens zonodig. De lijntjes waren kort. Er werd in sommige gevallen zelfs gewerkt aan openstaande achterdeuren, de toegang werd makkelijker gemaakt. Voor de professional.
Maar nu komt het... ik wil heel erg graag samen met de huisarts, de kinderarts en de longarts een digitaal MDO plannen. En heel eerlijk? Ik weet niet waar ik moet beginnen..Als professional zou ik de mailadressen verzamelen van de 3 betrokkenen, mijn verhaal vertellen, de vraag stellen en enkele data voorstellen.
Maar als ouder/ patiënt sta ik op 3 voordeuren te kloppen en gaat niks vanzelf. Via de huisarts kon ik een langere mail sturen via een naar mij gestuurde beveiligde (eenmalige) mail. De longarts verwees me naar de kinderarts. En de kinderarts bevestigde dat zij en de longarts op een bepaald moment goed kunnen. Ik kan de ziekenhuisartsen niet tegelijkertijd een bericht sturen.
Aan de bereidheid en de betrokkenheid ligt het niet, maar de bal ligt nu weer bij mij.. en ik denk: shit ik heb de vraag niet goed gesteld. Ik dacht dat de huisarts dit kon organiseren (en ook gevraagd), maar op advies van de longarts die ik sprak, heb ik de kinderarts gevraagd het te organiseren en faciliteren. Wel heb ik als cadeautje alvast het mailadres gegeven van de huisarts.... wat ik zelf officieel als ouder/ patiënt niet kan gebruiken ;-)Ik kijk uit naar het moment dat het gerealiseerd is....
Ik las 1 van je laatste bijdragen (https://lnkd.in/ekbYw4iq) op Stichting Mantelzorgelijk en probeer me zo voor te stellen of er voor jou Sarike de Zoeten en Bram in de afgelopen 25 jaar met alle digitale ontwikkelingen het meer op een dorp is gaan lijken en je door de achterdeur soms mag? Maar ik vrees voor het antwoord...
ความคิดเห็น